مشکلات مهاجرت به كانادا از طريق استارت آپ

سرعت تغییر در تمام جنبه‌های زندگی امروزی سریعتر از همیشه است. «استارت آپ‌ها» محرک‌های اصلی این تحول بوده‌اند. اگرچه هیچ اتفاق نظری در مورد معنای دقیق این واژه وجود ندارد، اما برای اهداف این مقاله، استارت آپ یک کسب و کار نوآورانه است که پتانسیل بالایی برای رشد سریع دارد. به عنوان مثال Shopify را در نظر بگیرید: یک شرکت کانادایی 16 ساله که توسط یک مهاجر ساخته شده است که امروزه بیش از 7000 نفر را استخدام می‌کند، مشتریانی در 175 کشور دارد و تا تاریخ نگارش این مقاله دارای ارزش بازار 129 میلیارد دلاری است. این یعنی 45 درصد بیشتر از Scotiabank، سومین بانک بزرگ کانادا است که 189 سال پیش تأسیس شد و در حال حاضر ارزش بازار آن 88.5 میلیارد دلار است.

این مثال و بسیاری موارد دیگر مانند آن، عجله جهانی اخیر برای اجرای سیاست‌های مهاجرتی که قادر به جذب و حفظ استارت‌آپ‌ها هستند را توضیح می‌دهد. از استرالیا گرفته تا ژاپن، شیلی، دانمارک و کانادا، بسیاری از کشورها اکنون رسماً برای کسب محصولاتی مانند Shopify رقابت می‌کنند. برخی مانند شیلی و فرانسه مزایای زیادی مانند بودجه بدون سهام، فضای اداری رایگان و مشاوره برای جذب کارآفرینان به کشورهای خود ارائه می‌دهند، در حالی که برخی دیگر مانند استرالیا و ایرلند هیچ انگیزه‌ای ارائه نمی‌دهند و برای واجد شرایط بودن نیاز به حداقل سرمایه جمع آوری شده از شرکت‌های نوپا دارند. در حالی که همه کشورها دارای یک برنامه راه اندازی دو طرفه هستند که با ویزای کار با اقامت دائم مشروط به شاخص‌های عملکرد تجاری شروع می‌شود، کانادا تنها کشوری است که بدون هیچ گونه شرایط مرتبط با عملکرد، اقامت دائم را ارائه می‌دهد.

این مقاله مزایا، معایب و مشکلات مهاجرت به کانادا از طریق استارت‌آپ را بررسی می‌کند.

برنامه ویزای استارت آپ کانادا: خوب

هیچ چیز سنتی در مورد یک استارت آپ وجود ندارد: آنها می‌توانند با یک جرقه و بدون تجربه متولد شوند، توسط یک کامپیوتر ساخته شوند، با پول بسیار کمی‌ رشد کنند (= بوت استرپ)، و در کمترین زمان مقیاس شوند. اما پتانسیل بالا با ریسک بالایی همراه است: 90 درصد استارت آپ‌ها شکست می‌خورند (به گزارش ژنوم استارت آپ مراجعه کنید). بنابراین، برنامه‌های سنتی مهاجرت تجاری مانند برنامه‌های نامزد استانی فعلی (PNP) به تجربه مدیریت/مالکیت کسب ‌و کار، حداقل ارزش خالص، حداقل سرمایه‌گذاری، حداقل ایجاد شغل، و … نیاز دارند. چنین الزاماتی برای کارآفرینان تازه‌کار سخت است. در عوض، آنها باید سختگیر و در عین حال به اندازه کافی انعطاف پذیر باشند تا نیازهای عجیب این کارآفرینان غیر سنتی را برآورده کنند.

برنامه ویزای استارت آپ کانادا (SUVP) به طور منطقی منعطف است زیرا به حداقل تحصیلات، حداقل ارزش خالص، تجربه تجاری قبلی، بدون محدودیت سنی، فقط مقدار کمی‌ تمکن مالی و … نیاز دارد. ساختار تجاری ساده‌ای دارد و برای اخذ آن، به مدرک زبان نیاز ندارید. با این حال، دقت ارزیابی کیفیت و پتانسیل رشد استارت‌آپ متقاضی به بخش خصوصی، موسوم به سازمان‌های تعیین‌شده (DO)، برون‌سپاری می‌شود، که کفایت راه‌اندازی را تایید می‌کند. اعطای نامه پشتیبانی (LOS) تنها شرط دیگر برای درخواست اقامت دائم تحت SUVP است. برخلاف برنامه‌های تجاری سنتی که در آن افسران ویزا مسئول ارزیابی شایستگی‌های تجاری هستند، SUVP از تجربه بازار DO‌ها از طریق رژیم LOS استفاده می‌کند.

حداقل بر روی کاغذ و از منظر طراحی سیاست، SUVP کانادا شاید بهترین نمونه در میان کشورهای دیگر باشد زیرا این شامل ابزارهای موثر برای اطمینان از یکپارچگی و جلوگیری از تقلب است.

رد درخواست ویزای استارت آپ کانادا

تقریباً همه درخواست‌های SUVP با تکیه بر بخش 89 (ب) مقررات حفاظت از مهاجرت و پناهندگان (IRPR) رد می‌شوند، زیرا افسر ویزا به این نتیجه می‌رسد که متقاضی یا متقاضیان اساساً به منظور دریافت مجوز کار یا اقامت دائم، وارد تجارت شده‌اند. آن‌ها تشخیص می‌دهند که این متقاضیان با کسب و کار به روشی معنادار درگیر نخواهند شد. بنابراین بخش 89 (ب) ابزار افسر ویزا برای دستگیری متقلبان است: کسانی که با کلمات ادعای زیادی می‌کنند اما با عمل چیزی نشان نمی‌دهند.

سابقه نیز واضح است: SUVP به موفقیت نیاز ندارد، بلکه قصد واقعی با اقدامات قابل اثبات اثبات شده است. این نیاز محوری، نظارت کافی را در عین حفظ انعطاف‌پذیری برنامه ضروری فراهم می‌کند.

بررسی دقیق

هنگامی‌که افسر ویزا در مورد انگیزه‌های DO و نحوه ارزیابی کسب‌وکار راه‌اندازی شک دارد، می‌تواند طبق بخش 98.09 IRPR درخواست بررسی همتا کند. بررسی همتایان یک ارزیابی مستقل است: سازمان‌دهی و انجام شده توسط انجمن صنعت DO از رفتار DO در اعطای LOS به استارت‌آپ بر اساس استانداردهای صنعت. این ابزار به افسران ویزا کمک می‌کند تا رفتار مشکوک را از سوی سازمان‌های دولتی تشخیص دهند: صدور LOS برای مشاغل غیراصیل و/یا بی ارزش برای برآورده کردن الزامات مهاجرت و برای سود مالی.

بازرسی‌ها

یک رژیم بازرسی جامع از طریق بخش‌های 98.11 تا 98.13 IRPR ایجاد شده است که به افسران مهاجرت اجازه می‌دهد تقریباً همه چیز (= کارمندان، نمایندگان، اسناد، محل‌ها) را از تقریباً همه افرادی که در اعطای LOS  (= انجمن صنعت، DO) بررسی کنند.

رژیم SUVP کانادا دارای سه سطح DO است که هر کدام دارای الزامات سرمایه گذاری متفاوتی هستند: انکوباتورها، سرمایه گذاران انجل و سرمایه‌های خطرپذیر. همانطور که از نام آن پیداست، انکوباتورها اغلب مشاغل را در مراحل اولیه هدف قرار می‌دهند: بدون درآمد، هنوز مفاهیم تجاری را تدوین می‌کنند، سعی می‌کنند راه حل را تأیید کنند و به سمت ایجاد MVP  (=حداقل محصول قابل دوام) حرکت کنند. به این ترتیب، رژیم SUVP به انکوباتورها اجازه می‌دهد تا از مشاغل بدون نیاز به سرمایه گذاری حمایت کنند.

سرمایه گذاران انجل و خطرپذیر مخاطره آمیز به ترتیب حداقل 75000 دلار و 200000 دلار سرمایه گذاری دارند. این بدان معنی است که LOS آنها باید با تعهد سرمایه گذاری چنین مبالغی در کسب و کاری که برای حمایت از آن انتخاب کرده‌اند، باشد. به این ترتیب، این نهادها انتظارات بالایی برای بازگشت سرمایه خود دارند و بنابراین تمایل دارند کسب‌وکارهایی را هدف قرار دهند که در مراحل بعدی چرخه راه‌اندازی هستند: راه‌حل خود را تأیید کرده‌اند، مشتریان پرداخت‌کننده دارند، ساختارهای سازمانی سالمی دارند و ….

با این رژیم تایید شخص ثالث چند لایه، SUVP کانادایی برخلاف استرالیا، ایرلند، نیوزلند و ایتالیا توانایی جذب طیف گسترده‌تری از استارت‌آپ‌ها را دارد. این به طرز هوشمندانه‌ای از اقامت دائم کانادا استفاده می‌کند.

بسته بلیت فناوری فرانسه به هر یک از اعضای تیم 25000 یورو بودجه بدون سهام، پردازش سریع مهاجرت، فضای اداری رایگان و موارد دیگر را ارائه می‌دهد. شیلی همان نوع بسته را با حدود 80000 دلار بودجه ارائه می‌دهد. کانادا هیچ انگیزه‌ای از این نوع ارائه نمی‌دهد، اما تنها کشوری است که از همان ابتدا مسیر روشنی را برای اقامت دائم برای کارآفرینان ارائه می‌دهد. کانادا همیشه یکی از جذاب‌ترین مقاصد برای اسکان بوده است، دارای یک اکوسیستم استارت آپ بالغ و یک بازار سرمایه بسیار سالم و فعال است. بنابراین، اقامت دائم کانادا یک انگیزه بسیار قوی برای کارآفرینان تازه کار است تا کانادا را در میان مقاصد دیگر انتخاب کنند.

برنامه ویزای استارت آپ کانادا: بد

به همان اندازه که SUVP کانادایی در طراحی ظاهری خوبی دارد، در اجرا دارای کاستی‌های جدی است. در واقع برنامه‌های جدید SUVP بیش از 30 ماه طول می‌کشد تا پردازش شوند.

جالب اینجاست که IRCC در جلسه‌ای با ذینفعان در 23 نوامبر 2021 به کانون وکلای کانادا اعتراف کرد که آنها یک موجودی 5 تا 6 ساله از برنامه‌های SUVP دارند و قصدی برای تسریع در این درخواست‌ها وجود ندارد. این سناریوی پردازش برای برنامه‌های SUVP، برنامه را به طور موثر بیهوده می‌کند.

بسیاری از کارآفرینان با نفوذ مانند بیل گراس معتقدند که زمان بندی تنها بزرگترین دلیلی است که موفقیت استارت آپ‌ها را تعیین می‌کند (به سخنرانی TED او -افزودن‌ هایپرلینک مراجعه کنید). یک استارت‌آپ خارجی را تصور کنید که تعهد VC را برای سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی به دست آورده است تا بتواند راه‌حل خود را به بازار بیاورد. با این حال، چنین تعهداتی تقریباً همیشه مشروط به وضعیت مهاجرت کارآفرینان است، زیرا هیچ سرمایه‌گذار با نیت منطقی و منطقی بدون اطمینان در مورد مهاجرت تعهد مالی نمی‌دهد.

دنیای استارت آپ بدون در نظر گرفتن وضعیت مهاجرت فرد، سریع و خشن است. بنابراین، کارآفرینان استارت‌آپ خارجی فشار مضاعفی را تحمل می‌کنند: آن‌هایی که کسب‌وکاری را با نرخ موفقیت جهانی 10 درصد اداره می‌کنند و آن‌هایی که آن را در شرایط عدم اطمینان طولانی در مورد آینده زندگی‌شان انجام می‌دهند. بنابراین غیرمنتظره نیست که این تاخیرها SUVP را عملاً برای کارآفرینان خوش نیت غیرجذاب کند.

شدت این مشکل اخیراً توسط Lexbase در اکتبر 2021 فاش شد که نتایج یک درخواست ATIP را به IRCC منتشر کرد که نشان می‌داد 6000+ برنامه در موجودی SUVP با صفر در حال انجام است.

خدمات مشتری تقریباً وجود ندارد

IRCC به طور خطرناکی در حال تبدیل شدن به یک جعبه سیاه است که در تضاد شدید با ارزش اصلی شفافیت ما قرار دارد. در مورد IRCC، مشتریان کانادایی‌های آینده هستند، همان افرادی که کشور را شکل خواهند داد. بنابراین، شفافیت حداقل است. خدمات موثر، آگاهانه و به موقع سفارشی شده برای برنامه‌های مختلف ضروری است. سفارشی‌سازی خدمات به‌طور محسوسی در سیستم وجود ندارد: نیازهای دانشجویی که منتظر مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) است، همسری که برای متحد شدن با یکی از عزیزانش ثانیه شماری می‌کند، و یک کارآفرین تازه‌کار که با موانع کوچک روزانه سر و کار دارد، هستند. همگی خیلی متفاوت هستند.

از آنجایی که کارآفرینان نوپا به معنای واقعی کلمه همه چیز را برای پیوستن به خطر می‌اندازند و به اقتصاد کانادا ما کمک می‌کنند، آنها سزاوار یک استاندارد خدمات متمرکز بر متقاضیان متناسب با نیازهای خاص آنها هستند.

برنامه ویزای استارت آپ کانادا: زشت

SUVP به عنوان فرش قرمز برای اقامت دائم کانادا به فروش می‌رسد. در 6 ماه بدون سرمایه گذاری، بدون تحصیل، بدون تجربه، بدون تعهد به مقیم دائم کانادا تبدیل شوید. و به دنبال آن یک « هم اکنون تماس بگیرید» بزرگ نیز به چشم می‌خورد. یک تکنیک فروش گسترده‌ای که در بسیاری از بخش‌های بازار مهاجرت، برای SUVP استفاده می‌شود. به جز جدول‌های زمانی گمراه‌کننده، هیچ چیز در آن تاریکی نادرست نیست. همانطور که توضیح داده شد، SUVP به دلایل خوب منحصر به فرد مجاز است. اما به دلیل عدم اجرای دقیق، این برنامه توسط افراد منفعل به عنوان یک درب پشتی و میان‌بر ورود به کانادا مورد سوء استفاده قرار گرفته است. چنین افرادی حتی نیازی به داشتن دارایی خالص بالایی ندارند، آنها فقط بین 50000 تا 500000 دلار برای خرید یک استارت آپ کاغذی و دریافت نامه پشتیبانی از یک DO که مایل به انجام «تجارت است» نیاز دارند.

مواردی وجود دارد که به دادگاه فدرال کانادا راه پیدا کرده‌اند که در آن DO مورد بحث از طریق فرآیند بررسی همتایان ناسازگار بوده است. با این حال، گیج کننده است که چرا هیچ اقدامی ‌از سوی IRCC برای لغو وضعیت DO به عنوان شریک SUVP در حالی که عدم انطباق در چندین مورد مشاهده شده بود، انجام نداد.

به طور نگران کننده‌ای ناعادلانه است که متقاضیان در این موارد، هرچند همدست، صرفاً متحمل ضرر شوند در حالی که توانمندسازان مجاز به ادامه فعالیت به عنوان بازیکنان تأیید شده تحت SUVP هستند. همچنین هشداردهنده است که شرکت در فرآیند بررسی همتایان حتی برای DO‌ها اجباری نیست – یکی دیگر از روش‌های ناعادلانه نسبت به متقاضیان SUVP. اگرچه رژیم SUVP نتایج بررسی همتا را برای افسر الزام‌آور نمی‌کند و به افسر اختیاری برای ارزیابی‌های جایگزین می‌دهد، IRCC باید فعالانه DO شرکت‌کننده را به صورت سالانه مجدداً ارزیابی کند. همانطور که در حال حاضر وجود دارد، IRCC صرفاً فهرستی از سازمان‌های تعیین‌شده را در وب‌سایت خود با لینک‌هایی به وب‌سایت‌های DOs منتشر می‌کند. مسئولیت پذیری بیشتر IRCC در انتخاب شرکا برای SUVP در کانادا برای یکپارچگی برنامه و فراهم کردن سطح پایه ای از اطمینان مشتری بسیار مهم است.

آینده در ویزای استارت آپ کانادا

هدف SUVP کانادا مانند سایر برنامه‌های استارت آپی در کشورهای دیگر ایجاد تعادل بین دو هدف است: ریسک پذیری در ازای رشد اکوسیستم استارت آپی در کانادا.

IRCC باید همگام با سرعت مسیر توسعه کسب و کار یک شرکت نوپا عمل کند، رهبری برنامه را برای به حداقل رساندن پتانسیل کلاهبرداری به عهده بگیرد، اقدامات پاسخگویی دقیق تر را اجرا کند و به طور فعال پایه و اساس را برای کانادا ایجاد کند تا به مقصد تبدیل شود. انتخاب برای ایده‌های تجاری نوآورانه وضعیت فعلی برنامه ویزای استارت‌آپ کانادا با هدف سیاستی مطابقت ندارد یا در خدمت جذب کسب و کارهای نوپا به کانادا نیست. بلکه به برنامه دیگری تبدیل شده است که در اهداف اصلی خود قرار دارد.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم صریحانه راجع به مشکلات مهاجرت به کانادا از طریق ویزای استارت اپ را توضیح دهیم. ولی اگر به توضیحات بیشتری نیاز دارید، با مشاورین ما تماس بگیرید.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعداد دیدگاه ها

0

متاسفانه هنوز کامنتی وجود ندارد