روش‌های مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی

پناهنده فردی است که از کشور خود گریخته است. زیرا در خطر نقض جدی حقوق بشر و آزار و اذیت در آنجا قرار دارد، قادر به بازگشت نیست و نیاز به حمایت دارد. پناهندگی در واقع روش‌ها و انواع مختلفی دارد و دلایل مختلفی نیز ممکن است داشته باشد. این روش‌ها هر کدام جزئیات خاصی دارند و اگر قصد مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی را دارید، شامل حالتان خواهد شد. پس این مقاله را با دقت بخوانید.

سیستم پناهندگی کانادا چگونه کار می‌کند؟

کانادا برای کمک به رفع این نیاز دو برنامه حمایت از پناهندگان دارد:

• برنامه پناهندگی در کانادا – برای افرادی که از داخل کانادا درخواست حمایت از پناهندگی می‌کنند

• برنامه اسکان مجدد پناهندگان و بشردوستانه – برای افرادی که نیاز به محافظت از خارج از کانادا دارند

برنامه پناهندگی در کانادا

افرادی که به یک نقطه ورودی کانادا می‌رسند یا در حال حاضر در کانادا هستند می‌توانند با ارائه درخواست پناهندگی به اداره مهاجرت و پناهندگی کانادا (IRB) برای حمایت از پناهندگان درخواست دهند. IRB یک دادگاه اداری مستقل است که تصمیم می‌گیرد که آیا مدعی واجد شرایط حمایت از پناهندگان است یا خیر.

IRB یک پرونده را بررسی می‌کند و با توجه به دو دسته حفاظتی تصمیم می‌گیرد.

• یک پناهنده کنوانسیون ترس موجهی از آزار و اذیت به دلایل نژاد، مذهب، ملیت، عضویت در یک گروه اجتماعی خاص یا عقاید سیاسی دارد، خارج از کشور تابعیت خود است و نمی‌تواند یا نمی‌خواهد به کشور بازگردد.

• فردی که نیاز به حمایت دارد در صورت بازگشت به کشور خود با خطر شکنجه، خطر جانی یا خطر رفتار یا مجازات ظالمانه و غیرعادی روبرو می‌شود.

افرادی که به دنبال ورود از ایالات متحده به کانادا هستند، معمولاً به دلیل توافق نامه کشور امن کانادا و ایالات متحده نمی‌توانند درخواست پناهندگی بدهند.

اگر IRB متوجه شود که شخصی معیارهای یکی از این دسته‌ها را دارد، وضعیت شخص محافظت شده را دریافت می‌کند. سپس می‌توانند برای اقامت دائم اقدام کنند. اگر پرونده رد شود، آنها ممکن است بتوانند به بخش تجدیدنظر پناهندگان (RAD) تجدید نظر کنند.

برنامه اسکان پناهندگان و بشردوستانه

برنامه اسکان مجدد پناهندگان به پناهندگانی که خارج از کانادا و کشور مبدأ خود هستند و نیاز به حمایت دارند کمک می‌کند.

افراد باید توسط آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR)، یک سازمان معین ارجاع یا یک گروه حامی‌خصوصی ارجاع شوند. آنها ممکن است نیاز به داشتن یک سند وضعیت پناهندگی داشته باشند.

پناهندگان از طریق برنامه‌های مختلف اسکان مجدد در کانادا اسکان داده می‌شوند، از جمله برنامه پناهندگان با کمک دولت (GAR) و برنامه حمایت خصوصی از پناهندگان (PSR). تفاوت اصلی بین این برنامه‌ها تفکیک حمایت‌های مالی و غیر مالی دولت کانادا و حامیان خصوصی است.

پس از تایید اسپانسر چقدر طول می‌کشد تا پناهنده به کانادا برود؟

پس از تایید حمایت مالی، رسیدن یک پناهنده به کانادا تا 4 ماه طول می‌کشد. فرآیند دارای 3 مرحله است:

1. کانادا درخواست حمایت مالی را در 1 هفته پردازش می‌کند.

2. بسته به اینکه پناهندگان در کجا هستند، دریافت ویزا و مجوز خروج ممکن است تا 8 هفته طول بکشد.

3. پناهندگان معمولاً 3 تا 6 هفته پس از دریافت مدارک سفر خود به سفر می‌روند.

در برخی موارد، عوامل خارج از کنترل کانادا می‌توانند سفر پناهنده به کانادا را به تأخیر بیندازند، مثلاً اگر شرایط داخل کشور پناهنده به‌طور غیرمنتظره تغییر کند.

چه کسی می‌تواند یک پناهنده را حمایت کند؟

این افراد یا گروه‌ها می‌توانند از یک پناهنده حمایت کنند:

• دارندگان موافقت نامه حمایت: این گروه‌ها یک توافق نامه رسمی ‌با اداره برای حمایت از پناهندگان دارند.

• گروه‌های پنج نفره: این گروه پنج نفره یا بیشتر از شهروندان کانادایی یا مقیم دائمی ‌است که در جامعه‌ای که پناهندگان در آن مستقر خواهند شد، زندگی می‌کنند.

• حامیان اجتماعی: این یک سازمان، یک انجمن یا شرکتی است که در جامعه‌ای مستقر است که پناهندگان در آن مستقر خواهند شد.

چقدر طول می‌کشد تا یک پناهنده تحت حمایت خصوصی به کانادا برسد؟

بستگی دارد. زمان‌های رسیدگی بسته به اینکه پناهنده از کجا آمده و چقدر پیچیده است، متفاوت است. می‌توانید زمان پردازش درخواست را در وب سایت‌های رسمی بررسی کنید.

در برخی مناطق، مصاحبه می‌تواند پیچیده باشد زیرا افسران ویزا نمی‌توانند به طور فیزیکی به پناهندگان دسترسی پیدا کنند. همچنین دریافت مدارک (از جمله مدرک هویت) یا شناسایی اعضای خانواده فرد ممکن است دشوار باشد.

سرعت پردازش برنامه‌ها نیز به موارد زیر بستگی دارد:

• تعداد برنامه‌های کاربردی دریافت شده

• امنیت در منطقه

• سرعت انجام الزاماتی مانند غربالگری امنیتی و معاینات پزشکی

به همین دلیل، پردازش برخی از پرونده‌ها ممکن است بیشتر از بقیه طول بکشد.

برای کمک به پردازش سریعتر این برنامه‌ها، گروه‌های حامی ‌باید کلیه اسناد مربوطه را داشته باشند. همچنین اطمینان حاصل کنید که تمام اطلاعات تماس برای گروه حامی ‌و پناهنده (هایی) که آنها حمایت مالی می‌کنند دقیق و به روز باشد.

چه کسی تصمیم می‌گیرد که آیا یک پناهنده می‌تواند حمایت مالی شود و اسکان داده شود؟

حمایت

اسپانسر نام پناهنده یا خانواده پناهنده‌ای را که مایل به حمایت مالی است، ارائه می‌دهد. سپس یکی از افسران کانادا تصمیم می‌گیرد که آیا گروهی حمایت‌های لازم را برای حامی‌ مالی ایجاد کرده است یا خیر.

اسکان مجدد

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، سایر سازمان‌های ارجاع دهنده و گروه‌های حامی‌ خصوصی، پناهندگان را شناسایی و ارجاع می‌دهند تا در کانادا اسکان داده شوند. سپس یک افسر ویزای کانادا تصمیم می‌گیرد که آیا فرد شناسایی شده است یا خیر.

پناهندگان تحت کمک دولت چه نوع حمایتی دریافت می‌کنند؟

برنامه کمک اسکان مجدد (RAP) به پناهندگان تحت کمک دولت حمایت‌های فوری و ضروری برای اساسی‌ترین نیازهایشان می‌دهد. خدمات پشتیبانی شامل موارد زیر می‌شود:

  • خوشامدگویی در فرودگاه
  • مسکن موقت
  • کمک به یافتن مسکن دائمی
  • کمک به ثبت نام برای برنامه‌های اجباری فدرال و استانی
  • جهت گیری به جامعه، خدماتی که شامل ارائه تماس برای خدمات ایمنی و اضطراری، معرفی پناهندگان به شهری که در آن ساکن شده‌اند و  توضیح دادن حمل و نقل عمومی، سیستم‌های آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی کانادا، قوانین و آداب و رسوم کانادا و آب و هوای محلی می‌شود.
  • کمک مالی شخصی در زمینه‌هایی مانند
  • بودجه بندی،
  • راه اندازی حساب بانکی و
  • استفاده از کارت‌های نقدی و اعتباری،
  • پشتیبانی از مهارت‌های زندگی اساسی برای مشتریان با نیازهای بالا، و
  • ارجاع به سایر برنامه‌های پناهندگی.

کانادا تحت برنامه RAP به پناهندگان واجد شرایطی که نمی‌توانند نیازهای اولیه خود را پرداخت کنند، حمایت درآمدی می‌کند. پشتیبانی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کمک هزینه راه اندازی خانوار یکباره، و
  • پرداخت ماهانه حمایت از درآمد.

سطح حمایت مالی ماهانه به طور کلی بر اساس نرخ‌های رایج کمک‌های اجتماعی استانی در استانی است که پناهندگان در آن ساکن می‌شوند. حمایت مالی می‌تواند تا یک سال پس از ورود پناهنده به کانادا یا تا زمانی که آنها بتوانند از خود حمایت کنند، هر کدام که زودتر اتفاق بیفتد، ادامه یابد.

چه کسانی واجد شرایط حمایت مالی خصوصی از پناهندگان هستند؟

برای واجد شرایط بودن برای حمایت مالی، متقاضی پناهنده باید:

• خارج از کانادا باشد.

• مطابق با تعریف یکی از طبقات پناهندگان قانون مهاجرت و حفاظت از پناهندگان کانادا باشد.

دو دسته از پناهندگان تحت این برنامه واجد شرایط هستند:

• کلاس پناهندگان خارج از کشور کنوانسیون و

• کشور طبقه پناهندگی.

چه کسانی می‌توانند در کانادا پناهندگی بگیرند؟

برای دریافت حمایت از پناهندگان، باید نشان دهید که نمی‌توانید به کشور محل اقامت یا تابعیت خود بازگردید زیرا حداقل به یکی از دلایل زیر از آزار و اذیت می‌ترسید:

نژاد یا ملیت

به عنوان مثال، شما از آزار و اذیت می‌ترسید زیرا بخشی از یک گروه اقلیت قومی ‌یا زبانی هستید.

دین

به عنوان مثال، شما از آزار و اذیت می‌ترسید زیرا بخشی از یک اقلیت مذهبی هستید یا به دین دیگری گرویده‌اید.

عضو یک گروه اجتماعی خاص

به عنوان مثال، شما به دلیل تمایل جنسی یا جنسیت خود مورد خشونت قرار گرفته‌اید یا به دلیل روابط خانوادگی خود از آزار و اذیت می‌ترسید.

نظر سیاسی

به عنوان مثال، شما یک روزنامه نگار یا وبلاگ نویس، یک فعال حقوق بشر هستید، یا به عنوان یک مخالف دولت شناخته می‌شوید.

یا اگر از یکی از موارد زیر می‌ترسید:

خطری برای جان شما یا رفتار ظالمانه و غیرانسانی

شما با یک خطر شخصی روبرو هستید که عموم مردم با آن مواجه نیستند. به عنوان مثال، شما قربانی یک جنایت هستید یا از انتقام می‌ترسید.

خطر شکنجه

مقامات دولتی (به دستور آنها یا با رضایت آنها) برای دریافت اطلاعات از شما یا مجازات شما در معرض آسیب شدید روحی یا جسمی‌قرار گرفته اید یا در معرض خطر آسیب شدید روحی یا جسمی ‌قرار گرفته‌اید.

از کجا درخواست پناهندگی کنیم؟

درخواست پناهندگی در بدو ورود به فرودگاه کانادا

با توجه به همه‌گیری COVID-19، محدودیت‌های سفر برای اتباع خارجی سوار بر پروازهای بین‌المللی که واجد شرایط واکسینه کامل نیستند، وجود دارد. در وب سایت دولت بررسی کنید که آیا می‌توانید به کانادا سفر کنید یا خیر.

شما می‌توانید در فرودگاه با آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA)، آژانس مجری قانون کانادا که مسئول کنترل مرزها است، درخواست پناهندگی کنید. مقامات یک بررسی امنیتی انجام می‌دهند، هویت شما را تأیید می‌کنند و با شما مصاحبه می‌کنند تا تصمیم بگیرند که آیا ادعای شما می‌تواند به هیئت مهاجرت و پناهندگی (IRB) ارجاع شود یا خیر. توجه داشته باشید که از پناهجویانی که در فرودگاه اجازه ورود به کانادا برای پیگیری ادعای خود را دارند، ممکن است در صورت عدم واکسینه کامل، از آنها خواسته شود که قرنطینه یا خود ایزوله شوند.

درخواست پناهندگی در یک پست رسمی ‌مرزی زمینی

اگر از ایالات متحده آمده‌اید، باید بدانید که دولت کانادا محدودیت‌هایی برای درخواست پناهندگی در مرز بین کانادا و ایالات متحده دارد.

تحت حکومت کانادا – ایالات متحده توافقنامه کشور ثالث امن (STCA)، شما نمی‌توانید در یک پست مرزی کانادا درخواست پناهندگی بدهید مگر اینکه واجد شرایط استثنایی از این توافق باشید.

STCA یک توافق بین کانادا و ایالات متحده است. بر اساس STCA، شما موظف هستید در اولین کشور امنی که وارد آن می‌شوید (اعم از ایالات متحده یا کانادا) درخواست حمایت از پناهندگان کنید، مگر اینکه واجد شرایط استثنایی از توافق باشید.

فهرست استثنائات

اگر واجد شرایط یکی از استثنائات زیر باشید، می‌توانید از یک پست مرزی زمینی کانادا درخواست پناهندگی کنید:

o شما شهروند ایالات متحده هستید.

o شما فردی بدون تابعیت هستید و برای مدت قابل توجهی در ایالات متحده زندگی کرده‌اید.

o شما دارای ویزای معتبر کانادا، مجوز کار یا مجوز تحصیل هستید.

o شما زیر 18 سال دارید و والدین شما در ایالات متحده نیستند.

o شما در کشور خود یا ایالات متحده با مجازات اعدام روبرو هستید.

o شما اعضای نزدیک خانواده دارید که در کانادا زندگی می‌کنند.

توجه داشته باشید که پناهجویانی که اجازه ورود به کانادا برای پیگیری ادعای خود را دارند، ممکن است در صورت عدم واکسینه شدن کامل، از آنها خواسته شود قرنطینه یا خود را ایزوله کنند.

اثبات پیوندهای خود به اعضای خانواده

یک استثنا برای کانادا-ایالات متحده قرارداد کشور ثالث امن (STCA) داشتن یک عضو نزدیک خانواده در کانادا است. شما باید رابطه خود را به اعضای خانواده که قبلاً در کانادا زندگی می‌کنند ثابت کنید. STCA یکی از اعضای خانواده را به عنوان یکی از موارد زیر می‌شناسد: همسر، قیم قانونی، فرزند، پدر یا مادر، خواهر یا برادر، پدربزرگ یا مادربزرگ، نوه، عمو یا خاله، برادرزاده یا خواهرزاده، شریک زندگی مشترک یا همجنس. همسر با وضعیت قانونی در کانادا.

قبل از ورود به کانادا:

o به اعضای خانواده خود در کانادا اطلاع دهید که در حال آمدن هستید.

اقوام شما مجبور نیستند در مرز حضور داشته باشند، اما اگر بتوانند ثابت کنند که اعضای خانواده شما هستند، می‌تواند مفید باشد.

o در صورت عدم حضور با آنها تماس گرفته و مصاحبه خواهد شد.

وقتی وارد کانادا می‌شوید:

o اصل یا کپی مدارک هویتی خود مانند گذرنامه، گواهینامه رانندگی، کارت ملی، شناسنامه یا گواهی ازدواج را نشان دهید.

اگر در یک رابطه معمولی هستید و شریک زندگی شما در کانادا است:

o باید مدرکی به همراه داشته باشید که نشان دهد حداقل یک سال است که با همسرتان زندگی مشترک داشته اید.

o اثبات می‌تواند شامل مالکیت مشترک املاک مسکونی، اجاره‌های مشترک، قراردادهای اجاره، یا صورتحساب حساب‌های خدمات مشترک (گاز، برق، تلفن) باشد.

درخواست پناهندگی در هنگام عبور از بین پست‌های مرزی رسمی ‌زمینی

پلیس شما را رهگیری می‌کند و در مورد ورودتان بازجویی می‌شود. شما می‌توانید درخواست پناهندگی کنید و سپس به آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA)، آژانس مجری قانون کانادا که مسئول کنترل مرزها است، منتقل شوید. مقامات یک بررسی امنیتی انجام می‌دهند، هویت شما را تأیید می‌کنند و با شما مصاحبه می‌کنند تا تصمیم بگیرند که آیا ادعای شما می‌تواند به هیئت مهاجرت و پناهندگی (IRB) ارجاع شود یا خیر.

توجه داشته باشید که پناهجویانی که اجازه ورود به کانادا برای پیگیری ادعای خود را دارند، ممکن است در صورت عدم واکسینه شدن کامل، از آنها خواسته شود قرنطینه یا خود را ایزوله کنند.

درخواست پناهندگی از داخل کانادا

درخواست‌های داخلی توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) رسیدگی می‌شود. شما باید درخواست پناهندگی خود را از طریق پورتال حفاظت از پناهندگان کانادا ارسال کنید. مقامات یک بررسی امنیتی انجام می‌دهند، هویت شما را تأیید می‌کنند و با شما مصاحبه می‌کنند تا تصمیم بگیرند که آیا می‌توان ادعای شما را به هیئت مهاجرت و پناهندگی (IRB)، یک دادگاه اداری مستقل که مسئول تصمیم گیری در مورد مسائل پناهندگان است، ارجاع داد.

توجه داشته باشید که یک نماینده قانونی می‌تواند به شما در تکمیل ادعای خود یا ارائه یک ادعا برای شما کمک کند.

برای اطلاعات بیشتر به سایت‌های زیر مراجعه کنید.

Canada’s Refugee System  : اطلاعاتی در مورد ساختار سیستم پناهندگی کانادا. از اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC).

WelcomeOntario.ca : این یک وب سایت اطلاعاتی برای کمک به پناهندگان است که برای گردآوری اطلاعات قابل اعتماد برای کسانی که به پناهندگان کمک می‌کنند تا در انتاریو مستقر شوند ایجاد شده است.

• Immigration and Refugee Board- یک دادگاه مستقل که مسئول رسیدگی به ادعاها و درخواست‌های پناهندگان است.

The Asylum System in Canada– خلاصه تصویری از نحوه عملکرد سیستم پناهندگی در کانادا.

RefugeeClaim.ca :یک منبع چند زبانه که اطلاعاتی را در مورد کارهایی که می‌توانید برای آماده شدن برای شنوایی خود انجام دهید ارائه می‌دهد.

MyRefugeeClaim.ca : راهنمای مدعیان پناهندگی در مورد فرآیند حمایت از پناهندگان در کانادا.

Your Refugee Hearing– این وب سایت دارای اطلاعات عملی برای کمک به شما برای آماده شدن برای جلسه دادرسی در هیئت مهاجرت و پناهندگی است. همچنین یک تور آنلاین از اتاق شنوایی ارائه می‌دهد.

سخن آخر

ما در این مقاله تمام روش‌های مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی و جزئیات مربوط به آن را توضیح دادیم. حال اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، می‌توانید با تیم متخصص و حرفه‌ای ما تماس بگیرید و شرایط خود را با اطلاعات بیشتر، بررسی نمایید.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعداد دیدگاه ها

0

متاسفانه هنوز کامنتی وجود ندارد